Martin Kolovratník: Výstavba R35 z Opatovic do Ostrova může začít do roka

Zastupitelstvo obce Časy schválilo prodej pozemků, které pardubické správě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) scházely pro dokončení procesu výkupů na obou úsecích rychlostní silnice R35 kolem obce. Po Novém roce tak může ŘSD finišovat s projednáním dokumentace pro stavební povolení, resp. projektové dokumentace provedení stavby. Do podzimu by měli být vysoutěženi zhotovitelé na úsek Opatovic - Časy i úsek Časy - Ostrov a zahájení stavebních prací je plánováno ještě před koncem roku 2016.

NA VIDEO SE MŮŽETE PODÍVAT ZDE

Pardubický poslanec Martin Kolovratník, který se zastupitelstva v Časech účastnil osobně, uvádí: "Ukončili jsme zhruba půl roku trvající vyjednávání a s výsledkem jsem samozřejmě spokojený. Vážím si korektního přístupu obou smluvních stran. Již od samého začátku, kdy jsem zástupce obce a ŘSD přivedl k jednomu stolu, byla cítit společná snaha a vůle dohodnout se. Myslím, že výsledná kupní smlouva je oboustranně férovým kompromisem." Pozemky, prodané obcí Časy, se dotýkají jak úseku z Opatovic tak úseku do Ostrova. U obou staveb se tím ŘSD dostává k téměř úplnému dokončení výkupů. "Pozemky pro trasu pětatřicítky z Opatovic do Ostrova by měly dnes být z pětadevadesáti procent vykoupené. Řádově jednotky parcel jsou nyní v procesu vyvlastnění, protože jejich majitelé dlouhodobě odmítají s ŘSD komunikovat. V těchto případech, po uplynutí zákonné lhůty, získá pozemky stát za stanovenou cenu dvojnásobku ceny odhadní," upřesňuje Martin Kolovratník a dodává: "Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou jsme ve Sněmovně schválili před půldruhým rokem, narovnala předchozí nespravedlivě nízké ceny za prodej pozemků a pomohla i v rychlejších výkupech pro R35 v Pardubickém kraji. Koncem listopadu zákon prošel sněmovní novelou znovu, tentokrát jsme úpravou stanovili pevné ceny vykupovaných pozemků. Praxe nám brzy odhalila, že pouze jasná a pro všechny stejná pravidla jsou jediným možným nástrojem pro deklarované urychlení výstavby dopravní infrastruktury."

Dle aktuálního harmonogramu přípravy a realizace R35 v Pardubickém kraji by mělo být do jara příštího roku finalizováno projednání dokumentace pro stavební povolení, resp. projektové dokumentace provedení stavby. "V druhém a třetím čtvrtletí budou probíhat výběrová řízení na zhotovitele staveb obou úseků. Do té doby připravíme na Státním fondu dopravní infrastruktury příslušná rozpočtová opatření, kterými na výstavbu alokujeme konkrétní finanční prostředky. Jedná se víceméně o technický nebo formální krok, protože příslušný "svůj" řádek už pětatřicítka v rozpočtu fondu má, to jsme schválili v polovině letošního roku. Nyní je ovšem tento řádek nulový a proto je třeba ho naplnit z tzv. globální položky odpovídající částkou vycházející z dokumentace pro stavební povolení," říká Martin Kolovratník a uzavírá: "Přípravné práce i peníze na R35 dořešíme během nadcházejících devíti měsíců a já optimisticky doufám, že za rok touto dobou budeme stavět."

Rizikem, které plánovaný harmonogram výstavby R35 může opět zpomalit, je problematika posouzení vlivu na životní, tzv. EIA. Dosavadní jednání českých státních úředníků s jejich protějšky z Evropské komise nepřinesla shodu. Nesoulad se týká legislativy a u dopravních staveb financovaných z evropských fondů může být vážným problémem. "Vnímám toto jako velkou hrozbu. Kvůli přijaté normě se může výstavba R35 znovu přibrzdit. V tomto případě je řešením pouze politický konsensus na nejvyšší úrovni a proto jsme minulý týden na zasedání Hospodářského výboru apelovali na pana premiéra Sobotku, aby se tomuto nepříznivému stavu věnoval na nejbližším jednání Evropské rady," vyzývá Martin Kolovratník.

Přeskočit na menu