Rozhovor s Danem Ťokem

Interview s ministrem dopravy o nových cestách a rušení poplatků za obchvaty měst.

Pane ministře, jak řešíte a budete řešit dlouhodobé dopravní problémy týkající se krajů?

Vlastně chci jen to, abychom stavěli, stavěli a modernizovali české dálnice, silnice, železnice. Mnohem víc než v minulých letech, dokonce ještě o něco víc než teď a rychle. Potřebujeme lepší silniční infrastrukturu, než máme. O hodně lepší. Máme-li se posunout směrem k úspěšným, bohatým státům, musíme smazat dluhy z minulosti a stav věcí změnit. Základem prosperity krajů a regionů jsou kvalitní silnice a komfortní železniční spojení.

Co to v praxi znamená?

Jen letos jsme v resortu zahájili stavební práce na více než 107 kilometrech dálnic a silnic první třídy, což je jednoznačně nejvíc zahájených kilometrů za posledních sedm let. A na příští rok se nám podařilo vyčlenit zhruba 80 miliard korun, takže počet zahájených kilometrů ještě o něco zvýšíme. To sebou ponese i velké množství pracovních příležitostí a zakázek.

Mimo to jsme během dvou posledních let uvolnili téměř sedm a půl miliard korun přímo na opravy krajských silnic, abychom urychlili nápravu zanedbaných a děravých silnic. A sami jsme letos opravovali na dalších dvou stech kilometrech. Bez zvýšeného počtu oprav a nových staveb dluhy z minulosti nesmažeme. Pokud tedy chceme zemi, která se dá rychle a pohodlně projet všemi klíčovými tahy.

Nedojde ale k útlumu prací vinou požadavku Evropské unie na opakování některých starších posudků dopadů na životní prostředí, tzv. EIA u již připravených a dlouho odkládaných staveb?

Navzdory chybám předchozích politických garnitur, které vážnou hrozbu ze strany EU ignorovaly a připravily nás málem o miliardy z evropských fondů, jsme našli řešení, které ochránilo obrovské dotace a přitom nás nevrhlo o deset sloních kroků zpět. Prostřednictvím vládou schváleného seznamu prioritních staveb jsme zachránili projekty, které budou brzy připravené k výstavbě a mají přímý vliv na občany po celé republice. Přes sto kilometrů nových dálničních úseků nebude muset opakovat kompletní proces posuzování vlivu na životní prostředí a stanovisko EIA pro ně může být vydáno ve zvláštním zrychleném režimu. Příští rok tak může například začít výstavba nových úseků D35, obchvatů Řevničova a Lubence na D6, obchvat Frýdku Místku na D48, úsek D49 mezi Hulínem a Fryštákem, výstavba dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic či modernizace trati Sudoměřice – Votice.

Mluvíme-li o dálnicích: zpoplatníte nově mýtem krajské či okresní silnice?

Hnutí ANO nebude takové poplatky prosazovat. Poplatky by přímo dopadly na obyvatele menších měst či vesnic. Když zpoplatníte silnice druhých či třetích tříd, zdražíte lidem zásobování, tedy i základní potraviny a to je nesmysl. Nemluvě o tom, že výběr poplatků je nákladný a nebyl by pro stát výhodný.

Kromě toho chceme lidem z měst v blízkosti dálnic ještě pomoci. Přišli jsme s novinkou, že na některých dálničních úsecích sloužících jako obchvaty měst, zrušíme povinnost používat dálniční známku, takže lidé ušetří. Tyto nezpoplatněné části dálnic dnes mají délku pětačtyřiceti kilometrů a uvažujeme ještě o dalších nových úsecích, jak v Čechách, tak na Moravě.

Jaký klíčový problém byste ještě chtěl vyřešit, aby se dopravní stavby zrychlily?

Dnes není hlavním problémem dopravních staveb ani tak financování jako spíše zdlouhavá příprava nových projektů. V České republice je to relativně složitý a dlouhodobý proces, protože je tady vícestupňový povolovací systém. Nejprve je nutné získat stanovisko EIA, následně získat územní rozhodnutí a po majetkoprávní přípravě je možno získat stavební povolení, na základě kterého je možno zahájit stavbu. V rámci každého stupně je zpracována potřebná dokumentace. Z pohledu Ministerstva dopravy usilujeme o to, aby se celý systém zjednodušil a výrazně zrychlil.

Přeskočit na menu