Středočeský
kraj

Přeskočit na obsah



Tisková zpráva Zastupitelského klubu ANO 2011

Středočeský kraj by měl pomoci regionům postiženým živelnou pohromou.

Zastupitelský klub ANO 2021 odmítá plánované zadlužování kraje téměř na dvojnásobek za pět let (v roce 2021 cca 45% ve vztahu k daňovým příjmům, v roce 2026 cca 90%). K financování investic je třeba použít nejen půjčené peníze, ale především dobře hospodařit s daněmi, kteří naši občané platí.

Současné vedení kraje přejímá „budovatelské plány“ vedení Prahy bez zdravého kritického pohledu. Jedná se například o nekoncepční a předražené budování trolejbusové trati z Prahy do Brandýsa, resp. Kostelce či nesmyslné přebarvování autobusů po 10 letech. A další „dobré nápady“ z Prahy se na Středočeský kraj řítí. Zastupitelský klub ANO vyzývá Radu kraje, aby sebevědomě a nezávisle hájila zájmy Středočeského kraje a nepreferovala slepě „politickou lásku“ s vedením Prahy na úkor Středočechů.

Důsledky těchto špatných rozhodnutí se projeví v nutnosti získat peníze jinde. Například zvýšit cenu jízdného v hromadné dopravě či omezit rozsah autobusových a vlakových spojů.

„Cítíme sounáležitost s obyvateli zasažených regionů jižní Moravy. Na pondělním zastupitelstvu Středočeského kraje budeme žádat, aby se z jeho rozpočtu uvolnily finanční prostředky na pomoc postiženým občanům a jejich rodinám.“ uvedl Robert Bezděk, zastupitel Středočeského kraje a bývalý radní pro bezpečnost a zdravotnictví.

Pokud jde o body, které jsou na pořadu jednání zastupitelstva, předpokládáme, že se jasně vymezíme proti narůstajícímu zadlužování krajského rozpočtu. Na jednu stranu klub ANO podporuje čerpání Evropských dotací, na stranu druhou je třeba řešit jejich spolufinancování nejen z úvěrových zdrojů. „Budeme se ptát, zda v rozpočtu zůstalo financování investic z vlastních zdrojů ve výši, kterou jsme drželi do roku 2020. Pokud ne, budeme k výhledu rozpočtu mít výhrady. Je pro nás nepřípustné investice „projídat“ v provozu.“, řekl k tomu Gabriel Kovács, zastupitel Středočeského kraje a bývalý náměstek pro finance a pokračoval: „Dvojnásobné zadlužení za 5 let je moc, je to pohodlné řešení.“

Trnem v oku nám jsou „nápady“ přebírané z Prahy. Mají totiž velký dopad na rozpočet kraje. Například trolejbusová linka za 1,2 mld. Kč z Prahy do Brandýsa, resp. Kostelce. „Na Finančním výboru již od začátku roku čekáme na vysvětlení, jak je to s výhodností investice, ale dosud jsme nic neobdrželi. Myslím, že spočítaná návratnost je jen na papíře. Především chybí srovnání s jiným druhem pohonu autobusů.“, říká Martin Herman, zastupitel Středočeského kraje a bývalý radní pro investice. „Zavádět trolejbusovou dopravu na území Středočeského kraje je nevhodné. Argumentace potřebou plnit limity nízkoemisní dopravy je lichá, trolejbusy nepokryjí ani 5% celkového objemu dopravy", pokračuje Herman.

"Tak či tak budeme muset řešit jinou technologii, pravděpodobně vodík. Svoje síly bychom měli napřít jedním směrem. Ušetříme hodně peněz.“, dodává k tomu František Petrtýl, zastupitel Středočeského kraje a bývalý radní pro dopravu.

Místo toho však vedení kraje navrhuje zvýšení ceny jízdného či redukce počtu vlakových a autobusových spojů. „Proslýchá se, že Praha tlačí na Středočeský kraj, aby na společných linkách jezdily jen nízkoemisní autobusy. Údajně hrozí zákaz vjezdu autobusů do Prahy. Budeme na zastupitelstvu vyžadovat po vedení kraje jasné odmítnutí tohoto nátlaku.“, uzavírá František Petrtýl.

S dopravou souvisí i další zdánlivě nevýznamný bod, který může mít ale obrovský dosah a může Středočechům ve svém důsledku dopravu velmi zkomplikovat. Jde o nový design autobusů, tramvají, a dokonce i vlaků. Naposledy se design měnil před deseti lety. Skutečně je to priorita?

"Pokud pominu skutečnost, že nové barvy nejsou nikterak originální a symbolika Středočeského kraje je v nich nulová (na rozdíl od současného barevného schématu, které je tvořeno barvami kraje), jejich schválení by ve svém důsledku znemožnilo provozovat spoje přes hranice krajů, pokud by pro ně mělo platit. Podle barev poznáte, kde platí PID, tedy Lítačka, což je hlavní udávaná přednost nově navrhovaného řešení", uvedl k tomu Martin Herman.

"Do velké míry se podle nás jedná jen o snahu pražského magistrátu, o zanechání nějaké viditelné stopy pod záminkou přínosu pro cestujícího, který však prakticky neexistuje a Středočeský kraj mu u toho má opět asistovat, aniž by mu z toho plynula jakákoli výhoda, či přínos. Pod to se podepsat nemůžeme", uzavřel Herman.

Přeskočit na menu