Středočeský
kraj

Přeskočit na obsah



Středočeská krajská koalice STAN, Pirátů a ODS ukazuje svoji pravou tvář

Středočeská koalice STAN, Pirátů a ODS ve svém programovém prohlášení deklarovala, že zajistí odpovídající kapacitu spojů v regionech, kde je to z důvodu poptávky třeba a urychlí realizaci klíčových železničních staveb, železničních spojek a zkapacitnění příměstské železnice. Sama koalice navíc zařadila mezi své klíčové priority minimalizaci negativních dopadů lidské činnosti na životní prostředí.

Poté, co po předchozích dohodách se zástupci Prahy, bylo schváleno a fakticky i iniciováno zdražení jízdného v hromadné dopravě až o 25% a nová jednotná barevná úprava vozidel, odsouhlasila Rada Středočeského kraje záměr optimalizace a zefektivnění veřejné hromadné dopravy formou převedení železničních výkonů na výkony zajištěné veřejnou autobusovou linkovou dopravou, popřípadě v některých případech přímo rozhodla o zrušení dopravních výkonů, tedy železničních spojů, bez náhrady. Paradoxem přitom je, že Rada Středočeského kraje ani nezná přesnou úsporu za zrušení železniční dopravy a pracuje pouze s indikativními čísly, aniž by přitom dopady tohoto svého kroku předem projednala se zástupci dotčených samospráv.

Rozhodnutím Rady Středočeského kraje budou takto postiženy tratě Plaňany zast. – Kouřim, Křinec – Městec Králové, Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov, Mšeno – Mladá Boleslav, Mělník – Mšeno, Kralupy nad Vltavou – Vraňany – Lužec na Vltavou, Straškov – Zlonice – Slaný, Rakovník – Kralovice, Březnice – Rožmitál pod Třemšínem, Čisovice – Mníšek – Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov a Čelákovice – Mochov.

Necháme-li stranou skutečnost, že do těchto tratí byly na základě požadavků, které vzešly z dotčených regionů, investovány v posledních letech Správou železnic stovky miliónů korun do zvýšení zabezpečení, modernizaci železničních přejezdů, stabilizace tratí, zajištění okolních svahů proti sesutí, prořezávání stromů či renovace mostů, tak tyto fakticky Středočeským krajem nevratně rušené železniční tratě a spoje představují mnohdy jedinou reálnou možnost, jak se někteří občané Středočeského kraje mohou dostat do zaměstnání, škol, k lékaři, ke svým blízkým anebo za odpočinkem.

Obáváme se, že radním Středočeského kraje ani nedochází dopady jejich „optimalizačních plánů“ na budoucí rozvoj regionu. Jsou takto přijímána zcela chaotická, nedomyšlená a krátkozraká rozhodnutí vzhledem k potřebám občanů a návštěvníků Středočeského kraje. Zhorší se provázanost dopravních spojení, neboť méně lidí přijede na vlaky na hlavních nádražích, což následně vyvolá rušení dalších spojů a to i na hlavních tratích a otevře tak spirálu omezování drážní veřejné dopravy.

V jiné podobě se tak opakuje scénář, který známe v případě „optimalizace“ sítě středních škol ve Středočeském kraji.

Přeskočit na menu