Moravskoslezský
kraj

Přeskočit na obsah



Tomáš Macura: "Lepší vzduch pro Ostravu je naší prioritou!"

Kvalita ovzduší v Ostravě se ve všech důležitých parametrech dlouhodobě zlepšuje, o tom nemůže být pochyb. Například objem prachu vypouštěný průmyslovými podniky ve městě dnes představuje už jen asi 5% objemu exhalací z doby před třiceti lety. Míru tehdejšího znečištění ovzduší je pro současnou generaci obtížné si jen představit.

Přesto ještě v Ostravě nedýcháme dostatečně kvalitní vzduch. Stále jsou, zejména v zimních měsících, u nás překračovány platné imisní limity znečištění, a to čas těji, než v jiných částech republiky. Je přitom jasné, že znečištěný vzduch je příčinou mnoha onemocnění, od těch banálních až po vážná, a že snižuje kvalitu života. Nikoho neuspokojí informace, že zatímco v minulosti byly limity pro „povolené znečištění ovzduší“ v Ostravě překračovány deseti i dvacetinásobně, tak v současné době, při vyhlášených smogových situacích, zpravidla již „jen“ dvoj až trojnásobně. Nikdo také nechce trpělivě čekat dalších třeba 20 let, až bude pozvolným vývojem souladu s platnými limity dosaženo. Žijeme tady a teď a chceme pro sebe i naše děti čistý vzduch co nejdříve!

Politici a úřady jsou veřejností často obviňováni z nečinnosti, a to v poněkud iluzorní představě, že existuje nějaké jednoduché řešení situace a že jenom chybí vůle jej realizovat. Pravda je však taková, že kvalita ovzduší v Ostravě je důsledkem vzájemného působení řady faktorů, z nichž nejdůležitější jsou tyto:

  • klesající, ale stále významný vliv průmyslu
  • doprava
  • lokální topeniště, tj. neekologické domácí kotle
  • fugicidní emise, tj. historicky vzniklé znečištění v důsledku více než dvousetleté průmyslové činnosti na Ostravsku
  • přeshraniční emise z Polska
  • „nešťastná“ geomorfologie ostravské kotliny, která za nepříznivé konstelace funguje jako hrnec s pokličkou bránící proudění vzduchu

S posledním vlivem toho mnoho nenaděláme a u přeshraničních emisí nám nezbývá než čekat na hmatatelné výsledky naštěstí již brzkého ukončení platnosti ekologických vyjímek, které si Polsko dříve vyjednalo u EU. U všech ostatních faktorů znečištění ovzduší však realizujeme zcela konkrétní opatření k zlepšení stavu:

Izolační zeleň

  • V Ostravě byl v uplynulých letech vysázen zcela unikátní počet 550 tisíc nových stromů a keřů. Původní „černá Ostrava“ se díky tomu stala jedním z nejzelenějších měst v ČR!
  • Připravujeme celou řadu nových „zelených“ projektů, které dále rozšíří funkční zeleň ve městě více v samostatném článku.


Průmysl

  • Podporujeme aktivitu Moravskoslezského kraje k uzavření tzv. dobrovolných dohod s největšími průmyslovými znečišťovateli o jejich ekologických závazcích nad rámec zákonných povinností
  • Nedopustíme, aby na území města vznikly jakékoliv další průmyslové zdroje znečištění

Doprava

  • Ostravská MHD postupně vyřazuje dieselové autobusy a do roku 2020 - jako první mezi velkými městy v ČR - bude využívat jen elektrický a CNG pohon
  • V rámci ekologizace MHD připravujeme projekt nové tramvajové trati (náhradou za autobusy) v Ostravě-Porubě
  • Ostrava je mezi českými městy lídrem v nasazování vozidel na alternativní pohon do vlastního autoparku náhradou za původní naftové automobily. Současná flotila 33 ekologických vozidel na elektřinu a CNG se ještě dále rozšíří na minimálně 68 aut.
  • Připravujeme výstavbu P+R odstavných parkovišť na všech hlavních příjezdových trasách do města, první bude otevřeno ještě v 2018
  • Podporujeme alternativní ekologické formy dopravy – ještě v roce 2018 např. spustíme projekt městského bikesharing
  • Připravujeme regulační plán omezující v době smogových situací vjezd vozidel do městského centra

Lokální topeniště

  • Masivní finanční, organizační i informační podporou celostátního programu kotlíkových dotací ze strany města dosáhneme výměny více, než 1000 neekologických kotlů v ostravských domácnostech v tomto komunálním období. To představuje snížení emisí škodlivého prachu až o 100 tun ročně.


Fugicidní/sekundární emise

  • Velký prostor na zlepšení vidíme v častějším čištění silnic a komunikací. V uplynulém roce jsme v rámci tzv. nadlimitního čištění (nad rámec uložený zákonem) sesbírali téměř 4 tisíce tun materiálu. Z velké části se jedná o prach, který by jinak dále vířil v ovzduší. Cílovým stavem, ke kterému směřujeme, je zajistit čištění cest i chodníků alespoň 1x týdně a rozšířit jej i na komunikace ve vlastnictví kraje a státu.
  • Podporujeme nebo se přímo podílíme na revitalizaci tzv.brownfieldů, tj. zpravidla bývalých průmyslových areálů. Ty jsou často velkým zdrojem sekundární prašnosti. V minulosti byla tímto způsobem revitalizována oblast Nové Karolíny, zahajují se projekty sanace Aglomerace Vítkovice nebo Heřmanické haldy, připravuje se regenerace území mezi Novou Karolínou a DOVem

Fond dětí

• Jako kompenzační opatření financujeme ozdravné pobyty dětí z mateřských a základních škol na horách. Příděl města do Fondu pro děti ohrožené znečištěným ovzduším, z něhož se tyto pobyty hradí, jsme v tomto komunálním období více, než ztrojnásobili, a to z původních 7 na současných 22 mil. Kč ročně. Tato suma spolu s dobrovolnými příspěvky průmyslových nečišťovatelů umožní vycestovat za zdravým vzduchem všem dětem, jejichž škola o tuto podporu požádá. Od počátku existence tohoto fondu v roce 2010 se takových ozdravných pobytů zúčastnilo již 18 tisíc dětí. 

Tomáš Macura

primátor statutárního města Ostravy

Přeskočit na menu