Jaromír Dědeček
Královéhradecký kraj

Přeskočit na obsah



Nový stavební zákon je klíčový pro tuto zem

Rekodifikace stavebního práva je na stole. V povolování staveb se už nutně musíme posunout do 21. století. Jinak nebude naše země v Evropě vůbec konkurenceschopná.

"Potřebujeme kvalitní dálnice, rychlostní železnice a další klíčovou infrastrukturu státu. Zároveň musíme mít jednoduchý, rychlý a plně digitalizovaný systém povolování staveb pro naše občany. To vše při zachování dostatečné ochrany veřejných zájmů," říká Jaromír Dědeček, který podporuje snahu předkladatelky zákona Kláry Dostálové, ministryně pro místní rozvoj.

Přijetí stavebního zákona pomůže podpořit rozvoj celé tuzemské ekonomiky jako málokterý jiný srovnatelný soubor legislativních opatření. Nový stavební zákon by v oblasti inženýrského stavitelství přispěl nejen k rychlejší výstavbě, ale díky nižší komplikovanosti stavebního procesu by otevřel prostor také pro zkvalitnění stávající i nově budované infrastrukturní sítě. V důsledku by tak prospěl nejen ekonomickému, ale také sociálnímu a celospolečenskému rozvoji České republiky.

V oblasti pozemního stavitelství by vhodný nový stavební zákon například učinil bydlení dostupnějším, a to i pro mladé rodiny, což by se postupně projevilo příznivějším demografickým vývojem ČR, s pozitivním vlivem na udržitelnost tuzemského důchodového systému a veřejných financí.

"V Česku se jednoduše nestaví. Důvodem je zejména časová i finanční náročnost celého procesu stavebního řízení. Kdo chce stavět, musí získat značný počet jednotlivých povolení a podstoupit komplikovanou proceduru. Čím větší a důležitější stavba, tím více razítek. Výsledkem je třeba i srovnání budování dálnic v ČR a v Polsku. " Zde se jasně ukazuje, že v Polsku se dálnice v posledních deseti letech stavějí výrazně rychleji, než u nás, upozorňuje Dědeček.

Zdlouhavost výstavby silnic v ČR zatěžuje i rozpočty. Finance pak nezbývají na zkvalitňování ostatních komunikací a vůbec celé sítě. Nejsou to totiž jen dálnice. Třeba budování silnic I. tříd může trvat podle NKÚ v průměru dvanáct let. V objemu i kvalitě výstavby infrastruktury Česko nejen že nestahuje náskok západoevropských zemí, tedy tradičních tržních ekonomik, ale navíc ztrácí v porovnání se zeměmi, jako je Polsko nebo Maďarsko.

"Takže, Kláro, dnes držím palce, je to sakra důležité"

Přeskočit na menu