Takto pětikoalice zatočila s obcemi, městy a kraji

Pan ministr financí Stanjura nám všem řekl, že zatočí s dotačním byznysem. Ovšem ten jediný, s kým zatočil jsou obce, města a kraje, a to zcela zásadním způsobem.

Karel Havlíček, předseda stínové vlády

Z vějíře finančních nástrojů pana ministra Kupky zbylo jedno péro. Podotýkám, nejisté péro. Mě jako bývalého ministra dopravy začíná iritovat ten stav, neustálé výmluvy a povídání o tom, kterak je všechno zalité sluncem. Dopravní ambice pana ministra Kupky jsou v troskách, navzdory bezelstné argumentaci pana premiéra, kterak se do dopravních staveb dávají rekordní zdroje. Je to lež a vysvětlím v čem. Za naší vlády jsme zvýšili výdaje na Státní fond dopravní infrastruktury ze 75 miliard na 127 miliard. V roce 2023 naplánoval ministr Kupka 151 miliard korun. Nicméně už chyběly zdroje, takže se muselo dorovnávat půjčkou z Evropské investiční banky ve výši 24 miliard korun. A jak vypadá rok 2024? Původní plán ministra Kupky byl 190 miliard korun. Opravený plán je jen 150 miliard, a i na tento mu chybí 26 miliard korun. Původní střednědobý plán na rok 2025 byl 215 miliard korun. Změnil se na 126 miliard korun. Rok 2026 vůbec neskloňuji, protože tam je zatím výhled 107 miliard korun. Je to úplné fiasko.

Zcela nepřijatelný je i způsob financování. Každým rokem se snižuje příspěvek ze státního rozpočtu. Výpadky se nahrazují nesystémovými půjčkami z Evropské investiční banky. Diskuse vůbec není o úrokových sazbách, ale o tom, kdo půjčku čerpá a kdo ji bude splácet. Splácet ji bude SFDI, ale je otázka, kde na splátky za několik let vezme. Nemáme nic proti půjčce, pokud je výhodná, ale přes státní rozpočet. Nikoli zadlužovat SFDI.

Ministr Kupka sliboval, že financování bude zajištěno finančním vějířem. Kde jsou tedy ty dluhopisy? První PPP projekty se budou realizovat v roce 2025. To už tady tato vláda nebude. Nevím, proč se nepracuje s možností využití penzijních fondů, které by mohly pomoci se státní garancí. Vůbec nevím, z čeho budeme financovat dlouhodobé plány ministra dopravy, které si Kupka udělal velmi ambiciózní. Během několika let chce vydávat ročně 300 miliard korun. Každý, kdo se na to podívá, tak vidí, že jsme úplně mimo. Nad rámec běžných rozpočtů se blížíme k jednomu bilionu korun a my nedokážeme zajistit navíc ani jednotky miliard.

Kvůli účelovému snižování schodku státního rozpočtu zadlužujeme nesystémově SFDI, ohrožujeme budoucí výstavbu dopravní infrastruktury a vytváříme nejistotu plnění státního rozpočtu 2024. Pokud budou úrokové sazby nižší než sazby EIB, tak se z EIB nebude čerpat a nemáme odpověď, z čeho se budou stavby financovat. Vyzýváme vládu, aby neprodleně zahájila s opozicí diskusi ohledně systému financování dlouhodobých investic v dopravě.

Hospodářská smyčka se utahuje i kolem ministra Síkely. V rámci rozpočtu prohrál úplně vše, obnovitelné zdroje energie, distribuci, přepravu. Kdyby hrál o trenky, prohrál by trenky. Bude to znamenat nečekaný nárůst cen regulované složky energií a další ránu pro průmysl. Začíná mu ujíždět i indický vlak společnosti Liberty v Ostravě se šesti tisíci pasažéry. Situace je tam velmi vážná. Stát tam drží pohledávku za 1,5 miliardy korun a jde tam o několik tisíc pracovních míst. Za nás fungovala s Liberty pravidelná komunikace. My jsme se potkali se zástupci odborů a ukázalo se, že situace je velmi vážná. Přenesení poplatků za energie bude pro Liberty poslední rána. Vyzýváme vládu, aby situaci řešila.

Alena Schillerová, stínová ministryně financí

Jednotliví ministři stínové vlády v průběhu včerejška zde ve Sněmovně prezentovali výsledky expertízy svých týmů v oblasti rozpočtů jednotlivých kapitol. Já jsem se z pozice místopředsedkyně rozpočtového výboru pokoušela vysvětlit poslancům, že příjmy rozpočtu jsou nadhodnoceny o 29 miliard korun a výdaje o 18 miliard, dohromady, že je tedy deficit vylepšen o 47 miliard.

To je pro dokreslení částka, která odpovídá celkovému ročnímu rozpočtu Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva průmyslu a obchodu dohromady. Nebylo to nic platné a rozpočet, který ministr financí Zbyněk Stanjura opět postavil na vodě, byl propuštěn do druhého čtení.

Tím se však hluboké problémy, které si sebou nese, neztratily. Naopak se zhmotnily a budou komplikovat realizaci hospodářské politiky v příštím roce. Zároveň zástupci stínové vlády včera jednali s odborovými svazy KOVO o situaci zaměstnanců v průmyslu.

Ti jsou vystavení velké nervozitě v souvislosti nejen se zvyšováním odvodů na nejvyšší úroveň v OECD, ale také s ekonomickým tlakem na své zaměstnavatele, kterým hrozí zvýšení nákladů na energie na trojnásobek. To bude mít samozřejmě negativní vliv na případné zvyšování platů.

Znepokojující je také vývoj ve veřejném sektoru. Zde vláda, navzdory svým deklaracím, že optimalizuje počet úředníků, které naopak bude mít příležitost zaplatit lépe, svůj slib nedodržela, počet úředníků zůstává stejný, pouze jejich platy se snižují. Takže budeme mít nadále velkou, a k tomu navíc deprimovanou státní správu.

Připomínáme, že počet zaměstnanců veřejného sektoru bude v příštím roce zhruba na úrovni roku 2020 nebo 2021. A veškeré redukce, kterými se vláda chlubí, jsou fakticky v rovině neobsazených míst ve školství a na ministerstvu vnitra.


Klára Dostálová, stínová ministryně pro místní rozvoj

Já bych se chtěla vyjádřit k tomu, jak pan ministr financí Stanjura nám všem řekl, že zatočí s dotačním byznysem. Chci upozornit, že jediný, s kým jsme zatočili jsou obce, města a kraje, a to teda zcela zásadním způsobem. Když jsem viděla rozpočet ministerstva pro místní rozvoj na příští rok, tak musím říci, že ta čísla jsou velmi na vodě a já vám hned vysvětlím důvody, proč to tak je.

Ministerstvo pro místní rozvoj je investičním ministerstvem zejména pro obce kraje a města. Ministerstvo pro místní rozvoj má na příjmech propad o 7,5 miliardy a ve výdajích propad o 7,4 miliardy. Co to znamená? Já neustále informuji poslaneckou sněmovnu o tom, že nám leží v Bruselu peníze, o které si neumíme říct. Aktuálně, když jsem viděla čísla za měsíc září, tak nám vlastně v Bruselu leží 62 miliard z období 2014 až 2020, také 20 miliard z období 2021 až 2027 a nevyčerpaných 25 miliard z národního plánu obnovy. To je 107 miliard, které prostě musíme jenom zvednout a dostat je do Česka. A v kontextu toho rozpočtu ministerstva pro místní rozvoj na příští rok, kdy pan ministr má jenom v Integrovaném regionálním operačním programu, kde zatím chybí faktury za 23 miliard, tak logicky by pan ministr na to měl mít v příštím roce, aby ty faktury proplatil ze státního rozpočtu a následně žádal. A kolik myslíte že tam má na ty Evropské fondy na příští rok? 10,7 miliardy a v tom je integrovaný operační program přeshraniční spolupráce Česko - Polsko a operační program Technická pomoc. Z čeho tedy pan ministr zaplatí ty faktury obcím, krajům a městům? Proto jsem to nazvala, že tento návrh rozpočtu je opravdu jenom cár papíru, to jsou čísla na vodě. Absolutně to nesedí. Jediné, co jsem viděla, že se tam promítlo, je onen totální zářez obcí, měst a krajů.

V případě kofinancování evropských fondů, vám to řeknu na konkrétním příkladě. Představte si, že starosta chystá rekonstrukci Základní školy za 100 milionů a počítal s tím, že v kofinancování bude 90 na 10, to znamená, že 90 procent dostane z evropských zdrojů a státního rozpočtu a 10 procent vlastního kofinancování. Díky daňovému balíčku, který byl schválen, pan starosta místo 10 milionů si bude muset připravit 30 milionů, to znamená že skutečně může dojít i k ohrožení čerpání evropských fondů. Protože kde na to ti starostové vezmou? Oni se samozřejmě starají o základní infrastrukturu a jediný výsledek bude, že se nám začnou opravdu enormně zadlužovat a koneckonců i druhá pravda je, že my vlastně trestáme ty aktivní starosty, ty kteří se snaží o rozvoj své obce, čerpají Evropské fondy, ale najednou se dostanou do tohoto deficitu, do té propasti na kofinancování evropských fondů.

A to ani nehovořím o tom, že návrh rozpočtu sáhl i na naší výkladní skřín a myslím si, že si asi nemusíme nalhávat, že Horská služba ČR patří opravdu k těm nejlepším na světě. Všichni jsme rádi, že ji máme, kdyby se cokoliv odehrálo na horách, tak bohužel i tady ze 460 milionů v letošním roce mají propad o 60 milionů a mě by fakt zajímalo, jestli teda nebudou investovat.

Ještě humornější jsou samozřejmě národní dotační tituly, které má Ministerstvo pro místní rozvoj na místní komunikace, veřejné budovy, školky, hřiště, výtahy do budov, pečovatelské domy, komunitní domy pro seniory. Tak tam na ty výtahy, komunitní domy pro seniory a domy s pečovatelskou službou je 17 milionů. Co se týká toho programu rozvoje regionů, kde jsou místní komunikace, veřejné budovy, tak tam má pan ministr 1 miliardu na příští rok, ale on už ji vyčerpal ve výzvách letošního roku, za závazky i rozpočet příštího roku, takže na tyto dotační tituly v příštím roce bude nula. Je to velmi žalostné pro mě, jako bývalou ministryni pro místní rozvoj, je to skoro k pláči, protože samozřejmě my, když jsme měli Ministerstvo pro místní rozvoj, tak jsme se snažili všechny projekty v obcích zrealizovat.

Musíme si přece všichni uvědomit, že ta příprava těch projektů pro starosty něco stojí a bohužel pravděpodobně skončí všechny v šuplíku.

Přeskočit na menu