Tady jde o budoucnost českého národa, lidí a firem

Stínová vláda zasedala v Mladé Boleslavi, domově Škody Auto.

Andrej Babiš, předseda hnutí ANO

Mě baví titulky z doby, kdy jsme byli tady v Mladé Boleslavi. Například 10. 4. 2018 jsme tady byli jako vláda a tehdy jsme domluvili celou řadu investic do dopravní infrastruktury v Mladé Boleslavi. Skvělé jsou ty titulky: „Vláda pokračuje ve slibech. Další zastávkou na turné, kde se našly peníze, je Mladá Boleslav. Babiš našel další miliardy.“ To byla naše vláda. Hledala a nacházela peníze, investovala. Proto jsme předstihli životní úrovní Španělsko a Itálii.

Potom jsme tady byli 18. 3. 2019. Mám tu skvělý titulek: „Rozmysleli jste si to opravu dobře, ptal se Babiš na startu éry elektromobilů v Mladé Boleslavi.“ Mluvím o tom, protože premiér 19. 12. 2021 sliboval, že nedovolí zákaz výroby spalovacích motorů. Bohužel dovolil.

Myslím si, že všechny tyto věci musíme změnit v rámci příštích evropských voleb. Není možné, aby tato vláda zakázala prodej kotlů na uhlí. Naši výrobci to budou vyvážet do Polska a tam si to naši lidé koupí. Evropská komise, ti zelení šílenci, nám zase zakážou plynové kotle. Po těch fatálních omylech, kdy Merkelová zakázala provoz jaderných elektráren, po Green Dealu, který naše vláda nezvládla a bylo to nejzelenější předsednictví v historii, nás vedou do katastrofy. Do zničení našeho průmyslu.

Je třeba snižovat emise, ale ne za cenu zničení Evropy.

Karel Havlíček, předseda stínové vlády

Máme několik hodin staré výsledky od konsorcia zahraničních společností. Za květen máme nejvyšší ceny energii, konkrétně elektřiny, v přepočtu na kupní sílu. U plynu máme třetí nejvyšší cenu. Předpokládáme, že premiér Fiala čísla opět zpochybní.

Spanilá jízda Zbyňka Stanjury po zemích českých pokračuje a nevím, jak ho zastavit. Snad jen kdybychom na něj hodili síť. To, co předvádí, je katastrofa. Víme, jak dopadly daně z windfall tax. Rovněž víme, jak se vypořádáváme se Stanjurovým chybným odhadem ohledně 50 miliard z modernizačního fondu. Nevyšlo to. 54 miliard z takzvané úspory na dotačním byznysu taky nevyšla. Před novináři utíká jak zajíc, aby nemusel vysvětlovat, čeho se má úspora týkat. Mohl bych dlouze mluvit o tom, jak ministr financí podcenil valorizace a nedal nic do rozpočtu. Nebo jak se pustil na břeh energetických spekulací s infrastrukturou plynu.

Podstatné je, že se nyní Stanjura zastavil u vědy, výzkumu a inovací. Před měsícem Fiala při inspekční návštěvě zbytečné ministryně pro vědu konstatoval, že je třeba vědu a výzkum podpořit a udělat tzv. dobré financování. Načež Stanjura při obhajobě daňového balíčku sdělil, že 12% daň na pornočasopisy se netýká pornočasopisů, ale těch vědeckých časopisů. To by znělo dobře, kdyby nepřišel pár dní poté s tím, že věda dostane největší ránu za 30 let. Odebírá jí 10 % a jen inflace za rok 2023 je dalších 10 %.

Vyzýváme vládní Radu pro výzkum, vědu a inovace, aby se tvrdě postavila proti tomuto brutálnímu požadavku, který završuje hospodaření této vlády. V horizontu několika let to zasáhne naše hospodářství.

Alena Schillerová, stínová ministryně financí

Ministrem Stanjurou avizované letošní snížení nespecifikovaných výdajů na provoz o 20 miliard korun, což by, analogicky k číslům z balíčku na příští rok, znamenalo 4 % snížení platů ve veřejné sféře a 10 % úsporu na provozu ještě do konce letošního roku. Mám trochu dojem, že skrývat znepokojení nad tímto naprosto zbytečným chaosem, už opravdu začíná být obtížné i pro komunální politiky v dresech vládní koalice.

Ministerstvo financí kromě očekávané zprávy o aktuálním výsledku hospodaření přidalo ještě informaci o daňovém balíčku číslo 2, šokující návrh státního rozpočtu na příští rok a k tomu ještě nejasnou zprávu o tupých škrtech v letošním roce. Dovolím si to přirovnat k následující situaci:

Pološílený kuchař spálí v troubě rybu na uhel. No a místo toho, aby se omluvil hostům u stolu, otevřel troubu, rybu vyhodil, vyvětral a poučil se ze svých chyb, tak v marné snaze svůj nezdar zamaskovat zapálí kuchyňskou linku a pak ještě v koupelně způsobí povodeň.

Tak zhruba do takové situace, naprostého chaosu, hodil ministr financí nejen své vládní kolegy, ale také města, kraje, obce, ale samozřejmě všechny, kdo se ve fiskální politice České republiky musí z jakéhokoliv důvodu vyznat. Kdo chce plánovat, investovat, stavět, podporovat růst, řešit problémy – je naprosto paralyzován a ztracen. V tuto chvíli neví nikdo nic.

Kapitola Ministerstva obrany má příští rok nabobtnat o 48 miliard kotun. Domníváme se, a nejsme sami, že závazek vlády k promptnímu naplnění severoatlantického příslibu výdajů na obranu v poměru k HDP ve výši 2 %, by měl být ve světle drastických úspor na ostatních životně důležitých kapitolách ještě přehodnocen.

Jiří Bouška, 1.náměstek primátora Mladé Boleslavi

Jsem rád, že stínová vláda přijela vlakem a vyzkoušela si, jak funguje doprava z hlavního města po železnici. Ano myslím naše šílené nádraží. Výpravní budova se odsouvá na rok 2024. Doufám, že se rekonstrukce opravdu uskuteční. Z Prahy to vlakem trvá hodinu a půl. Autem jste na Černém mostě za 25 minut. Pomalejší spoj jede 2 hodiny.

Probírali jsme projekt nádraží, který je součástí vládního usnesení. Na začátku byli bývalý premiér Andrej Babiš a bývalý předseda představenstva Škody Auto. Vymyslelo se 11 infrastrukturních projektů, které se týkají dopravy. Projekty jsou za 13 miliard.

Další věc je rozpočtové určení daní. Náš region významně přispívá k HDP, ale na příjmech do rozpočtu města to není vidět. Okres má ale i problémy s bezpečností, protože oficiálně je tu 20 000 cizinců. Reálně to bude víc.

Přeskočit na menu