Neschopnost vlády dostala razítko od Ústavního soudu

„Vláda dostala zelenou pro styl vládnutí založený na aroganci, vysmívání a nekompetenci,“ říká Karel Havlíček na konferenci po jednání stínové vlády. Ministr financí Stanjura ignoroval ekonomické prognózy klíčových veřejných institucí, nezohlednil předpokládaný vývoj inflace v rozpočtu a o měsíc později to doháněl ve stavu legislativní nouze. Podle Ústavního soudu to je v pořádku, ale my to považujeme za nebezpečný precedens.

 

Karel Havlíček, předseda stínové vlády

Pirátská digitální loď je děravá jako cedník, okolí pana premiéra nám začíná poněkud smrdět a nekompetence vlády dostala ústavní razítko.

Digitalizace pirátů je v troskách. Naše vláda připravila elektronickou dálniční známku, eRecepty, eNeschopenku, online finanční úřad, Tečku, Čtečku, očkování, vše na jednom místě pro podnikatele. Vláda Petra Fialy chtěla dva hlavní digitální nástroje. Digitalizaci stavebního řízení je velká blamáž a k tomu eDoklady. Tak tam se podařilo, že nefungující eObčanka zbourala fungující elektronickou komunikaci s občany.

Petr Fiala a jeho kampelička. Je zjevné, že řízení úspor Petra Fialy nabývá tragikomických rozměrů. Ukázalo se, že vliv lobbistů na Petra Fialu je větší, než je obvyklé. Jestliže mu jeho blízcí poradci doporučí využít pro rozložení rizik nedůvěryhodnou kampeličku staré party ODS, tak je na místě otázka, jak jej titíž lidé ovlivňují při rozhodování v oblasti energetiky, telekomunikací, nebo finančních institucí. Plyne z toho, že premiér je ekonomický diletant a jeho okolí může být bezpečnostním rizikem. Žádáme, aby premiér přestal dělat popleteného profesora a vysvětlil vztah ODS k činnosti kampeličky.

Stínová vláda vyslovuje nesouhlas se závěry Ústavního soudu servilními vůči vládě a ztotožňuje se s disentními stanovisky třech ústavních soudců, kteří řekli, že se jedná o svévolný odklon od judikatury. Naprosto odmítáme tvrzení, že důchodci způsobují hospodářskou škodu. Tu způsobuje tato vláda. Ta navíc dostala zelenou pro styl vládnutí založený na aroganci, vysmívání a nekompetenci. Jestliže ministr financí ignoruje ekonomické prognózy klíčových veřejných institucí a nezohlední předpokládaný vývoj inflace v rozpočtu a o měsíc to doháněl ve stavu legislativní nouze, považujeme to za nebezpečný precedens.

Alena Schillerová, stínová ministryně financí

Nepřekvapivě se vrátím k včerejšímu rozhodnutí Ústavního soudu, které definitivně zpečetilo loňské překotné zásahy vlády do systému mimořádné valorizace důchodů. Jako stínová vláda jsme nález přijali a znovu zdůrazňuji, že ho respektujeme. Nicméně stejně tak je na místě s plnou vážností říct, že se s nálezem neztotožňujeme.

Neztotožňujeme se s ním, protože podle našeho právního názoru nárok na mimořádnou valorizaci v zákonem stanovené výši podle zákona o důchodovém pojištění vznikl, a to konkrétně s koncem ledna 2023, kdy podle tohoto zákona nastala povinnost vlády příslušnou valorizaci pouze technicky realizovat.

Vnímáme, že soud přijal ekonomické argumenty vlády o údajné mimořádné hospodářské škodě, kterou by dodržení zákona představovalo, za své. A vyjadřujeme politování, že právě tyto, podle našeho názoru účelové a vnitřně nesourodé argumenty, se zároveň staly jádrem rozhodnutí soudu.

A právě tyto ekonomické důvody jako stínová vláda také zásadně rozporujeme, protože je považujeme za strany vlády za zcela účelové a nesociální. Nezpochybňujeme erudici soudců v oblasti veřejných financí a hospodářských politik, ale vyjadřujeme politování nad ochotou, s jakou soud přijal argumenty připravené ministrem financí Zbyňkem Stanjurou. Tedy ministra, který byl společně s ministrem práce Marianem Jurečkou právě tím členem vlády, který mohl a měl celé situaci předejít. Alespoň tehdy, pokud by k přípravě makroekonomických podkladů pro státní rozpočet přistupoval s patřičnou zodpovědností a profesionalitou.

Má-li být mimořádnou hospodářskou škodou zákonná valorizace penzí ve výši 20 miliard korun, není o mnoho menší hospodářskou škodou rozhodnutí vlády věnovat zahraničním obchodním řetězcům 13 miliard korun prostřednictvím kosmetického snížení DPH na potraviny, kterým vláda na úkor rozpočtu zvýšila marže těchto obchodníků. Mají-li být škodou na inflaci navázané penze, měla by být škodou i trestuhodně nastavená daň z mimořádných zisků u bank, kde vládě uteklo více než 32 miliard jen u bank za jediný rok.

Ale především, jedná se o životní úroveň těch nejohroženějších, kteří jsou často plně odkázáni na stát, protože si navzdory vládou nezvládnuté inflaci opravdu nemohou nijak přivydělat. Tedy důchodců. A zatímco důchodcovská inflace v loňském roce dosáhla 13,6 %, průměrný důchod nebyl navýšen ani o polovinu této inflace.

Vezmeme-li důchodce s průměrným důchodem 20 tisíc korun, jeho mimořádná červnová valorizace ve výši 768 korun a řádná lednová valorizace ve výši 360 korun ani z poloviny nepokryly náklady, kterým jeho rozpočet musel v důsledku pádivé inflace čelit. Zvýšení jeho důchodu totiž činilo necelých 6 procent. Jako stínová vláda jednoznačně odmítáme, aby se kdykoliv v budoucnosti opakoval stav, kdy důchodce s průměrným důchodem bude moci počítat sotva s poloviční valorizací své penze ve vztahu k inflaci.

Jsme přesvědčeni, že tento stav je nejen v rozporu s legitimním očekáváním, ale také s mezigenerační společenskou dohodou. A proto na tomto místě činíme veřejný příslib, že v případě naší vládní odpovědnosti nastavíme takové podmínky, aby byla jakákoliv, byť mimořádně vysoká, inflace seniorům kompenzována v plném rozsahu. A to nikoliv jen vysokopříjmovým, ale i těm, jejichž důchody jsou naprosto minimální.

Robert Králíček, zmocněnec stínové vlády pro digitalizaci

Ke zpackané digitalizaci stavebního řázení a děravému startu eDokladovky bych přidal ještě jednu informaci. Z kraje loňského roku Ministerstvo vnitra zřídilo 2 miliony datových schránek a do 450 tisíc se nikdo ještě ani jednou nepřihlásil. Nemožnost žádat o dávky, nechat si vystavit eRecept, nefunkční bankovní identita, nefunkční datové schránky a další aplikace, které komunikují s Národním bodem pro identifikaci. To byla realita prvních pěti dní fungování eDokladů.

Je absurdní, že se tu bavíme o vrcholu digitalizace v podobě eDokladu. Za mnohem důležitější považuji propojení datového fondu. Dalším důležitým tématem je fungování umělé inteligence ve státní správě. Dnes umí napodobit hlas, vytvořit vaše video a v brzké době bude umět napodobit i podpis. Budeme se muset rychle zabývat touto stránkou umělé inteligence. Chybí mi strategie této vlády.

eDoklady byly pro Ivana Bartoše vlajkovou lodí. Na jeho přání vznikla DIA, jejíž zřízení stálo stamiliony korun a na letošní rok si vyjednala rozpočet 2 miliardy korun. Jen na odměny jde 300 milionů korun. Se zřízením jsme nesouhlasili, protože to bylo předčasné a jak se ukazuje, není to příliš funkční. Jejím prvním projektem měla být právě eDokladovka. Při projednávání zákona byl velký tlak na rychlost, aby tento zákon byl připraven k 1. 1. 2024. Parnímu válci koalice se to povedlo a zákon byl schválen. Prezident zákon podepsal 22. 12. 2023, ale do sbírky zákonů byl zapsán až 5. 1. 2024. Je to podle mě důkaz, že technické problémy tam byly ještě před spuštěním aplikace.

Vhodnější by bylo počkat na evropské řešení. Prvním důvodem jsou finance. Implementace je vyčíslena na 1,5 miliardy korun, včetně soukromého sektoru. Nejvíce přispívají orgány veřejné správy. Evropské řešení by mělo být funkční kolem roku 2025-26 a já předpokládám, že přijdou peníze na jeho implementaci.

Je zmiňováno, že důvodem problémů byl velký nápor uživatelů. Aplikaci si chtělo aktivovat asi 130 až 150 tisíc uživatelů. Aplikaci Tečka si stáhlo za 8 dní 830 tisíc uživatelů a nebyly tam větší problémy.

Ondřej Profant se dnes jako první omluvil za ten start, a to jsem ocenil. Ministr Bartoš stále mluví o tom, jak to všechno dobře funguje. Když jsem se někde zmínil o problémech, byl jsem jeho soukmenovci urážen, že je to moje chyba. Problémy stále přetrvávají.

Kamal Farhan, stínový ministr zdravotnictví

O Válkovi víme, že má zálibu v moderních technologiích, ale ten končí na úrovni počítačových her. Digitalizace zdravotnictví pod vedením Válka a TOP 09 se prakticky zastavila, nebo ji dělá každý z poskytovatelů samostatně. Neexistuje koordinace a ministerská vize.

Aktualizují se především naše projekty. Přijde mi zcela absurdní, že ministr, který není za 2 roky schopen zajistit dostatek základních léků, odložil protest lékařů na úkor pacientů a jedné pojišťovny, má tu drzost přicházet s dalšími projekty, které nezrealizuje.

Za 2 roky nebyl schopen dát na papír svou představu zdravotnictví. Ministr dělá kroky, aniž by věděl, kam směřuje. Nebyla zadána žádná analýza nejlepších zkušeností digitalizace zdravotnictví ze zahraničí. Neexistuje vize sdílení dat ve zdravotnictví. Neexistuje plán zapojení umělé inteligence v nemocnicích. Chtěl bych vyzvat ministra Válka, ať se místo všemožných politických témat začne věnovat zdravotnictví a ministerstvu.

Přeskočit na menu