Karel Havlíček: Fialova vláda v EU zrazuje vlastní občany

Ještě na konci roku 2021 Petr Fiala sliboval, že konec nových aut na spalovací motory je nepřípustný. Znělo to dobře. Všichni jsme sice věděli, že to nebude mít v EU jednoduché, ale spoléhali jsme, že premiér využije období našeho předsednictví a zabojuje za zájmy Česka. Že se mu podaří posunout termín 2035 nebo dosáhne alespoň zmírnění požadavků. Třeba tím, že by se emise nesnižovaly rovnou na nulu. Co si budeme povídat, zakázat prodej aut na hybridní pohon totiž nechápe nikdo.

Realita je, že premiér se ukázal jako člověk, který nejen není schopný dodržet své slovo, ale ani uřídit své ministry. Už v létě totiž ministryně pro životní prostředí Anna Hubáčková zvedla ruku pro ukončení prodeje nových aut se spalovacími motory.

Takže, nejenže jsme nezvládli vyjednat žádnou podstatnou změnu, ale nakonec jsme neměli ani odvahu zařadit se k několika zemím, které pro toto opatření ruku nezvedly. Typická ukázka oné slavné strategické komunikace vlády, kdy doma říká něco, ale úplně obráceně se pak chová v EU.

Vláda se zákazem souhlasila i přesto, že musela vědět, že to zvýší de facto téměř okamžitě ceny aut (a to i těch ojetých). Automobilky totiž musí z něčeho zaplatit investice do čistých aut. A už nyní je také jasné, že to bude mít dopad na zaměstnavatele v automobilovém průmyslu. Tisíce českých menších producentů a dodavatelů do velkých automobilek už teď řeší svoji nejasnou budoucnost.

Další rána od našich ministrů v rámci předsednictví přišla jako blesk z čistého nebe. Česko totiž stálo v čele těch, kteří prosadili, že se od roku 2027 rozšíří emisní povolenky i na uživatele klasických aut. Jinými slovy, za kaž dý litr pohonných hmot si řidiči budou připlácet 3 až 6 korun.

Třetí debakl našich ministrů v této oblasti nastal v listopadu a jmenuje se Euro 7. S tím sice přišla Evropská komise, ale české předsednictví opět ani nemuk lo. Nové emisní limity by od roku 2025 podle návrhu zvedly ceny malých aut o desítky tisíc korun a řada z nich by se díky tomu přestala úplně vyrábět. Fabii v základu za 500 tisíc korun by si totiž sotva někdo koupil. Naprosto nepochopitelné je to, že tehdy nikdo z našich ministrů neprotestoval. Proč se v době, kdy jsme měli vliv a mandát, nejednalo? Proč se nehájil zájem občanů i firem? Proč se zase nikdo nezabýval varováním automobilek?

Vážnost situace si sice dnes uvědomuje například ministr dopravy Kupka, ale přichází s křížkem po funuse. Tehdy měl bojovat, ne se nechat chválit za úžasnou práci.

Mohl bych pokračovat dál. Naši ministři umožnili platby za emise u vytápění domácností, odsouhlasili povinnost snížit energetickou náročnost budov, což bude znamenat další mimořádné investice pro stávající byty a domky… Ale zkrátím to.

Z naší vlády se stala aktivistická parta, která přijala evropskou doktrínu tzv. progresivismu. Nepřekvapuje mě to třeba u pirátů, STAN nebo TOP 09. Ale je to drtivá prohra zejména ODS. Její kdysi konzervativní hodnoty jsou rozcupovány zelenými koaličními partnery, kteří si z toho udělali ideologické cvičení. A je smutný pohled na premiéra Fialu, který tento nekonečný podraz na obyvatele a průmysl ještě obhajuje.

Článek si můžete přečíst v Právu

Zdroj: Právo

Přeskočit na menu