Ústecký
kraj

Přeskočit na obsah



Odměňování pracovníků ve školství očima Jana Richtera

Školství má jednu velkou nevýhodu, každý si tímto systémem prošel a tak si myslí, že do této problematiky vidí a je kompetentní fundovaně o ní hovořit. Takže oproti tématu jaderná energetika máme statisíce lidí, kteří vědí jak na to. Ovšem opak je pravdou. Málokdo z nás nahlédl tak říkajíc pod pokličku. A to bychom koukali, co se tam dá najít.

Každý prošel mateřskou, základní, střední popř. vysokou školou. Každý ví, že vzdělání je důležité a jsou na něj kladeny stále vyšší a vyšší nároky. Tato práce nejsou jen prázdniny, mimochodem je to řádná dovolená, ale hlavně tzv. přímá činnost, kdy pracujete s žáky ve škole, nepřímá činnost, kdy jste ve škole, ale máte sportovní, kulturní akce, připravujete projekty. Vzděláváte se. Stále je potřeba sledovat kam se ubírá naše společnost, jaké jsou výhledy do budoucna a na ně se musí reagovat. Je důležité propojit teorii s praxí a to klade na učitele vyšší nároky. Jak je možné, že za soukromé hodiny si každý rád připlatí, ale platově ohodnotit toho samého učitele v práci není potřeba?

A teď jste možná zjistili, že tato práce se podobá té vaší. Učitel je vysokoškolák a jeho práce by měla být hodnocena právě tak. A to zatím není. Je potřeba konečně dát jasně najevo, že platy učitelů jsou nízké a musí se zvyšovat. Vraťme učitelské profesi její prestiž. Je to profese, bez které se neobejdeme. A začněme třeba tím, že platy budou alespoň srovnatelné ne s evropskými, ale s vysokoškolskými v ostatních profesích.

A jak řekl Nelson Mandela „Vzdělání je ta nejsilnější zbraň, kterou lze změnit svět“. A právě učitel je tím, kdo touto zbraní vládne a toto umění předává dál.

Přestaňme stále hovořit o tom, že by se mělo a začněme jednat. Je za 5 minut 12. Ale stále mějme na paměti, že potřebné navýšení platů je prvním krokem z mnoha, které je potřeba vykonat.

Přeskočit na menu