Ústecký
kraj

Přeskočit na obsah



Hospodaření Ústeckého kraje ve stylu „ po nás potopa“

Rozpočet krajské koalice (KSČM,ČSSD,SPD+SPO) míří k nárazu do zdi, ale radní stále tančí na stole s šampaňským a dál přitápějí pod kotlem. Podaří se rychle zatáhnout za záchrannou brzdu a katastrofě zabránit? Jako opoziční zastupitelé se o to chceme alespoň pokusit.

Výdaje kraje vzrostly z 12,7 miliardy korun v roce 2014 na 15,5 mld. Kč v r. 2017 a 18,5 mld. Kč v r. 2018. Dle návrhu upraveného rozpočtu mají v roce 2019 dosáhnout dokonce těžko uvěřitelných 21,6 mld. Kč, což by znamenalo nárůst výdajů o 70% za pouhých 5 let!!! Přitom transfery od státu na všemi podporovaný růst platů ve školství a sociálních službách představují pouze malou část tohoto nárůstu. Radou kraje předložený rozpočtový výhled na období 2020-2024 jasně potvrzuje, že si tenhle luxus nemůžeme dlouhodobě dovolit a občané kraje na současnou rozmařilost radních v budoucnu těžce doplatí.

Podle návrhu radních má kraj začít šetřit až v příštím volebním období, kdy se mají výdaje postupně snižovat až na 17,9 miliardy korun v roce 2024. To by se samozřejmě nemohlo obejít bez výrazného omezení občanům poskytovaných služeb, zmrazení platů ve veřejné sféře a zastavení rozvoje kraje.

Deficit 200 milionů korun z roku 2018 má dle návrhu upraveného rozpočtu na rok 2019 vzrůst na 2,1 miliardy a pokračovat ještě i v roce 2020. Pro příští volební období však radní plánují přebytkové hospodaření, a to i přes jimi předpokládaný pokles příjmů z důvodu zpomalování ekonomiky. Je toto skutečně reálné, anebo nám tu někdo maluje vzdušné zámky s vědomím, že v dalším volebním období už u toho asi nebude a tak se řídí heslem „po nás potopa“?

Současné zadlužení kraje sice nevypadá nijak hrozivě. To ale jen do doby, než k němu připočteme plánované další čerpání z již dříve schváleného úvěru 1,5 miliardy korun; záruku za úvěr 1 mld. Kč pro Dopravní společnost Ústeckého kraje na nákup autobusů; a také nově navrhovaný úvěr 1-2 miliardy korun pro Krajskou zdravotní. Celkové zadlužení kraje, včetně všech jím zřizovaných společností, by tak mohlo velice rychle přesáhnout 4 miliardy korun, což by nás mohlo vystřelit mezi nejzadluženější kraje v ČR.

Nebylo by nezodpovědným hazardem, pokud by se za takovéto situace kraj zavázal uhradit Krajské zdravotní 1 mld. Kč v příštích 3 letech a 2,5 mld. Kč v dalších 10 letech, aby měla na splátky nově navrhovaného úvěru? A neměli bychom raději použít volné prostředky z minulých let ve výši 350 milionů korun na splátky či nižší čerpání úvěrů, namísto na zvýšení výdajů a deficitu v roce 2019? Radní ho sice navrhují alokovat do centrální rezervy, ale tu okamžitě začínají čerpat na další a další nově schvalované výdaje.

Protože cítíme zodpovědnost za budoucnost kraje a jeho občanů, nepodpoříme vedením kraje předložené rozpočtové návrhy. Současně budeme apelovat na koaliční zastupitele, aby rozhodovali odpovědně a nehazardovali s budoucností nás všech.

Petr Urbánek

20.6.2019

Přeskočit na menu