Olomoucký
kraj

Přeskočit na obsah



Zasadíme se o zlepšení dopravní situace v Přerově

Co nejrychlejší napojení Přerova na dálnici D1, nutná změna legislativy, problematika výkupu pozemků nebo úskalí zákona o zadávání veřejných zakázek. Taková témata nejčastěji zazněla v úterý 27. května v Městském domě v Přerově, kam zamířily téměř dvě stovky občanů, aby si vůbec poprvé osobně vyslechly českého ministra dopravy.

Antonín Prachař z hnutí ANO je totiž prvním šéfem rezortu v historii, který do Přerova – významného dopravního uzlu na trase mezinárodní silnice z polského přístavu Štětina směrem k Jaderskému moři – osobně zavítal, aby reagoval na podněty občanů.

Jedním z konkrétních kroků, jak konečně nastartovat pozitivní změnu dopravní situace v Přerově, je ustavení pracovní skupiny pro urychlené řešení výstavby dálnice D1. „Město Přerov není zdaleka významným dopravním uzlem pouze národního významu, a proto mu musíme věnovat náležitou pozornost. A zároveň je tu i důležitý aspekt místní, a sice ulehčit dopravní situaci uvnitř města,“ uvedl ministr. Jak dodal, jeho rezort právě vypisuje výběrové řízení na zhotovitele stavby úseku mezi Lipníkem a Přerovem, kde se podařilo technicky dořešit komplikaci s popílkovištěm v Prosenicích.

„Finance na to máme, teď jde jen o to, aby se neúspěšní uchazeči neodvolávali k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a výstavba se tak nezbrzdila. V optimálním případě ji můžeme zahájit na přelomu příštího roku,“ řekl. Stejný optimismus ale zatím ministr dopravy nepociťuje v případě úseku dálnice D1 Říkovice - Přerov, jehož dokončení souvisí s napojením na mimoúrovňové křížení v Předmostí. Nebudou-li totiž funkční oba úseky současně, dálniční spojení od Lipníku by paradoxně přivedlo do města ještě více dopravní zátěže.

„Zatím je vykoupeno 40 procent pozemků a jednáme o nových variantách přemostění dráhy a skládky zelené skalice,“ přiblížil stav příprav šéf rezortu dopravy. Vedle častých odvolávání neúspěšných uchazečů o zakázky k antimonopolnímu úřadu jsou podle jeho slov obrovskou brzdou v procesu výstavby silniční sítě i mnohé samozvané iniciativy, které zpomalují budování staveb ve veřejném zájmu. „Vlivem všech uvedených důvodů nám leží na stole zakázky v řádu desítek miliard,“ posteskl si ministr Prachař.

Nejen oba komplikované úseky dálnice na Přerovsku, a to Přerov - Lipník a Přerov - Říkovice, byly tématem veřejného slyšení. Kromě diskuse na téma komunální infrastruktury přišla řeč i na mýtné brány, optimalizaci vlakových spojů nebo nutné legislativní úpravy. „Jde hlavně o nastavení nových pravidel ohledně výkupu pozemků. Ministerstvo dopravy bude vyvíjet potřebný tlak, aby majitelům byla nabízena adekvátní cena, čímž by se výkupy značně usnadnily a termíny dokončování staveb i na Přerovsku by pak byly mnohem optimističtější,“ podotkl předseda hnutí ANO v Přerově Petr Vrána.

Cílem slyšení nebylo jen informovat občany o situaci v oblasti silniční dopravy, ale zároveň pocítit zpětnou vazbu. „V budoucnu se hnutí ANO zaměří na hledání konkrétních východisek ve všech oblastech veřejného života. Cesty pro Přerov byly první ze série tematicky zaměřených
diskusí pro občany, které hnutí ANO hodlá ve městě letos uspořádat,“ uzavřel Vrána.

Přeskočit na menu