Olomoucký
kraj

Přeskočit na obsah



Hranické ANO brojí proti nefunkčnosti kontrolních mechanismů v městech a obcích

Ze Zákona o obcích vyplývá povinnost ustanovit dva výbory. Výbor finanční a Výbor kontrolní. Tyto subjekty mají funkci informační a na rozdíl od komisí plní ještě analytickou a iniciační roli pro potřeby Zastupitelstva obce. Jak je tomu v reálu?

V pojetí Metodického doporučení k činnosti územních samosprávných celků Ministerstva vnitra jsou to tedy subjekty taktéž určené pro kontrolní činnost v oblasti dodržování právního stavu věcí a Finanční výbor v oblasti vyhodnocování rentability a finančního plánování.

Rozsah činnosti a pravomocí výborů však není dán zákonem striktně. Zastupitelstvo může svým rozhodnutím nebo zpracováním Jednacího řádu pro výbory kompetence významně omezit, což se také v řadě měst děje.

Důvodem je stanovený systém rozložení moci v samotném zastupitelstvu. Po volbách je utvářena koalice názorových proudů ( politických klubů), které při zisku nadpoloviční většiny začnou veškeré dění ovládat. Stanoví do funkce starostu a místostarostu obce, obsadí své kandidáty do různých placených funkcí a především je ovládán pracovní orgán – rada obce.

Místo voleného orgánu „Zastupitelstvo města, obce“ rozhoduje tedy o dění těsná nadpoloviční většina.

S ohledem na spřízněnost těchto osob se začne projevovat nekompetentnost, pracovní nečinnost nebo v krajním případě porušování povinností při správě veřejného majetku. Situace je logická, protože do voleného zastupitelstva nenastupují odborníci, ale široká veřejnost.

Kontrolních mechanismů by mělo být několik. Takzvaná opozice by měla poukazovat na skutky koalice a prověřovat její faktickou činnost. Kontrolní i Finanční výbor by měl prověřovat určené oblasti a o svých zjištěních informovat Zastupitelstvo obce. Každoroční ekonomický audit by měl postihovat svým rozsahem naplňování finančního rozpočtu i plánu.

Skutečnost je však jiná. Opozice je informována připraveným způsobem a má málo času a možností do hloubky záležitosti prověřovat. V zásadních věcech je tedy vždy přehlasována. Pokud je podán podnět Kontrolnímu výboru, je zahájen boj, kdo tuto kontrolu provede, zda vůbec bude prováděna a jaké informace budou zpřístupněny. Také dle výše uvedené metodiky Ministerstva vnitra Zastupitelstvo obce může odmítnout projednání kontrolní zprávy, výsledek kontroly většinou svých hlasů nepřijmout, dokonce zakázat členům výborů tyto výsledky publikovat.

Takto postavený přístup k veřejné kontrole tedy umožňuje neomezenou moc koalice, zkreslování skutečností bez možnosti věci měnit. Konečné slovo má vždy Zastupitelstvo obce na návrh rady a to jsou v tomto případě vždy stejní, politicky spříznění lidé, kteří se navzájem udržují ve svých funkcích.

Je nutné si uvědomit, že každé město vlastní majetek za stovky milionů korun, investuje svůj rozvoj a provádí řadu služeb. Bylo by tedy velmi prospěšné zamyslet se nad základními principy kontroly veškeré činnosti a zavést v daném systému pravidla, která by umožnila jedné straně aktivně pracovat, druhé straně, tedy opozici, aktivně kontrolovat a vyžadovat potřebná opatření. Nikdy není zcela jednoduché najít optimální řešení. Současný stav kontroly komunální sféry je však nefunkční a je také jednoznačně hospodářsky zneužíván.

Jiří Kudláček – člen ANO

Člen kontrolního výboru města Hranic

Přeskočit na menu