Silniční doprava uchráněna od protekcionismu

Členové Výboru pro dopravu a cestovní ruchu (TRAN) Evropského parlamentu dnes hlasovali o sociální části silničního balíčku upravující pravidla pro vysílání řidičů v mezinárodní silniční dopravě. Poslanci dnes rozhodli, že se na tranzit a mezinárodní dopravu pravidla o vysílání vztahovat nebudou. Kontroverzní téma řidičů kamionu a jejich pracovních podmínek, včetně mzdového ohodnocení, je již delší dobu předmětem bouřlivé diskuze, která rozděluje EU. Vzhledem k širšímu záběru úpravy, která kromě dopravních záležitostí zohledňuje také aspekt zaměstnanosti, pracuje celkem na třech zprávách sociální části balíčku výbor TRAN spolu s Výborem pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL) ve sdílené kompetenci.

Dnes měl Evropský parlament poslední šanci uchránit silniční dopravu od protekcionismu některých států a zajistit tak pokračování jejích operací na vnitřním trhu,“ okomentovala dnešní hlasování česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO/ALDE), která za výbor EMPL předkládala své stanovisko ke zprávě o požadavcích na prosazování a konkrétní pravidla o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy. A podařilo se.

Stejně jako většina států střední i východní Evropy, M. Dlabajová od začátku vyjednávání již o obecné směrnici o vysílání prosazovala, aby byl z oblasti působnosti obecných pravidel pro vysílání výslovně vyňat tranzit a mezinárodní doprava, což dnes výbor pro dopravu během svého hlasování podpořil. „Je to náš obrovský úspěch. To, co se ještě před pár dny zdálo nereálné, se dnes povedlo. Vyjmutí dopravy z obecných pravidel pro vyslané pracovníky, která byla primárně nastavena především pro stavební sektor, pro mne bylo jasnou prioritou od začátku vyjednávání,” říká M. Dlabajová. Podle ní přitom údajně nebyla na straně západních států dlouhodobě žádná vůle k tomu, aby doprava byla upravena zvláštními pravidly, o která usilovala. „Sektor dopravy je vysoce mobilní a vyžaduje specifickou úpravu pravidel, která by měla být nekomplikovaná, jednotná, jednoznačná a snadno vymahatelná s cílem usnadnit dopravní činnosti a současně chránit řidiče,“ dodává. Situaci, kdy by se pravidla pro vysílání aplikovala také na řidiče kamionu, zároveň označila za katastrofický scénář. "Znamenalo by to konec české kamionové dopravy s důsledky, které si zatím ani neumíme představit,“ okomentovala snahy některých států poslankyně.

Dalším dlouhodobě diskutovaným bodem bylo také nové nastavení pravidel pro vykonávání kabotáže, která se svojí povahou liší od běžného tranzitu i mezinárodní dopravy, a na která by se v zásadě měla uplatňovat podobná pravidla týkající se mezd řidičů. Výbor TRAN dnes stanovil období 7 dní pro kabotáž, během kterého se na řidiče pravidla o vysílání vztahovat nebudou. „Dnešní výsledek hlasování mne upřímně potěšil a je to vykročení správným směrem. Šlo především o budoucnost Evropy a zachování jejích hodnot. Stále jsme ale na začátku legislativního procesu. Musíme uhájit své zájmy i na úrovni třístranného vyjednávání mezi Parlamentem, Komisí a Radou,“ uzavřela M. Dlabajová.

Přeskočit na menu