Královéhradecký
kraj

Přeskočit na obsah



Cyklověž potřebujeme, nejlépe u nádraží. Město má jednoznačně splnit vůli zastupitelů.

Hnutí ANO v Královéhradeckém kraji podporuje zachování cyklověže co nejblíže stávajícího místa u nádraží. „Město má jednoznačně splnit vůli zastupitelů a věž odkoupit. Jednání dlouhodobě sledujeme a setkáváme se s taktikou mlžení. Skutečnost, že radnice nenašla pro věž za pět let místo, si nedokážeme vysvětlit jinak než nedostatek dobré vůle. Jiná města, jako třeba Lysá nad Labem, využila výhodného dotačního projektu ministerstva pro místní rozvoj, které nabízelo až 90% spoluúčast na pořízení cyklověže. Místo aby město hledalo možnosti, jak by to šlo udělat, předkládá nám vytrvale pouze zdůvodnění, proč to nejde. Mohli jsme se například pokusit za účelem přemístění věže odkoupit část pozemku bývalého tržiště,“ říká předsedkyně zastupitelského klubu Hnutí ANO Hradec Králové Ing. Monika Štayrová.

Evropsky unikátní projekt automatického parkovacího domu pro kola v Hradci Králové Petra Bernartha ze společnosti Systematica prokázal od roku 2013 více než společenskou užitečnost. Majitel se inspiroval podobným systémem v Tchajwanu a upravil ho na české podmínky, aby byl schopen pojmout i vícero typů kol. Většina ze 116 bezpečných parkovacích míst bývala trvala obsazena. „Parkovali v ní i ti, kteří by obyčejnému, všemi dostupnému, stojanu své kolo nesvěřili. Tady se díky skvělému zajištění ke svému kolu mohl dostat jenom majitel, a tak jste tu mohli bez obav nechat třeba i dražší elektrokolo. Lidé nechávali na řídítkách pověšené nákupy nebo i sportovní oblečení. Bylo to bezpečné. Kola byla pojištěná a hlídaná alarmem,“ chválí parkování v cyklověži Monika Štayrová. O hradeckou cyklověž se mezitím zajímali i zástupci z jiných zemí a další věže u nás mezitím vznikly například v Pardubicích nebo v Lysé nad Labem. Radnice v minulosti firmě přislíbila, že pokud bude projekt úspěšný, město stavbu odkoupí. Jako úspěšný se ukázal a v roce 2017 zastupitelé odsouhlasili jeho odkup. Na konkrétní činy však nedošlo a majitel po neúspěšných jednáních s městem cyklověž k 1. červnu zavřel. „Při troše dobré vůle ze strany města se situace dala řešit a nemuselo to dojít tak daleko. Město se na jednu stranu tváří, že cyklisty podporuje, ale na druhou dostatečně nekoná. Zavřená cyklověž na strategickém místě u nádraží je citelná ztráta. Využívali ji i občané z okrajových částí Hradce, co dál pokračovali veřejnou dopravou. Nechceme snad podporovat ekologický způsob dopravy? Také budování cyklostezky Jana Černého a do Vysoké se vleče a v propojení cyklotras a cyklostezek jsou stále značné rezervy. Podpora cyklistiky ve městě by měla být znatelnější,“ hodnotí Monika Štayrová.

Zastupitelům klubu Hnutí ANO byly orgány města podávány průběžně rozporuplné informace. „Například na jednání komise pro investice a dotace, jsme se dozvěděli, že město chystalo dokonce dvě cyklověže u nádraží. A hledalo pro ně umístění v podzemí, u Terminálu a na pozemku Českých drah. Připadá nám, že šlo o cílené mlžení, aby se přikryla nečinnost,“ říká Monika Štayrová. Radnice se tvářila, že spolu s architektem Kotasem vybírá pro cyklověž nové vyhovující místo, na které se po demolici hotelu Černigova bude věž moci přestěhovat. Žádný oficiální zápis ani smlouva však z takových jednání mezi majitelem a městem nevznikly.

Zastupitelský klub Hnutí ANO si nechal v květnu situaci písemně vysvětlit i od náměstka primátora Hradce Králové Jindřicha Vedlicha. Podle jeho vyjádření nelze na původně navrženém Riegrově náměstí umístit cyklověž z důvodů prostorových a kompozičních. A dokonce zde nelze ani budovat podzemní cyklistické parkoviště, které mělo být financováno z Integrovaného regionálního operačního programu, protože při něm není možné mít předem vybraného zhotovitele bez veřejné soutěže. Překážky pro prozatímní zachování věže na stávajícím místě u hotelu Černigov vidí Vedlich u budoucího investora hotelu Clairon, který věž není ochoten zařadit do svého projektu. „Takový pohled je alibistický. Město mělo možnost vyjednávat s investorem důrazněji a navíc si mělo udělat jasno v dotačních pravidlech. A věž mohla od počátku stát o několik metrů vedle,“ říká Monika Štayrová.

 

Ing. Monika Štayrová,
předsedkyně zastupitelského klubu ANO Hradec Králové
tel. 776 578 265; e-mail: [email protected]

Přeskočit na menu