Královéhradecký
kraj

Přeskočit na obsah



Hlavní směry vzdělávací politiky ČR

Ve čtvrtek 7. listopadu 2019 se Jana Berkovcová zúčastnila konference Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ za účasti ministra školství R. Plagy a dalších expertů ve vzdělávání. Představený dokument bude sloužit jako základní podkladový materiál pro tvorbu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, která by měla být schválena vládou v příštím roce.

Hlavními strategickými cíli připravované vzdělávací politiky je  snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a zaměřit se více na získání kompetencí potřebných pro občanský, profesní i osobní život.

Rychlost probíhajících změn ve všech oblastech života je obrovská –  především ve vědě a ICT technologiích, ale i na sociální, kulturní a environmentální úrovni, v osobním i rodinném životě. Tyto trendy, tak odlišné od 20. století, před nás staví nové výzvy. Aby dnešní žáci a studenti byli schopni na všechny tyto výzvy reagovat, musejí se naučit všechny poznatky a dovednosti získané ve škole i mimo školu skutečně aplikovat a využívat. Z toho důvodu nová strategie vzdělávání nutně předpokládá proměnu obsahu a způsobu vzdělávání. Zvyšuje se důraz na rozvoj gramotností a kompetencí, na úkor pouhého předávání informací a znalostí. Doposud se vzdělávání do značné míry stále zaměřuje na probrání šíře učiva, nikoliv na jeho porozumění a následnou aplikaci. Nestačí jen znát pojmy a mít informace, je potřeba si je zařadit do trvalejší mentální struktury a být schopen s nimi pracovat a aplikovat je  v různých kontextech, při řešení různých problémů.

Pan ministr zdůraznil hlavní opatření vedoucí k naplňování strategie, aby nedošlo k tomu, k čemu docházelo u předchozích koncepčních a strategických dokumentů – obsahovaly sice skvělé myšlenky, ale opatření byla příliš obecná a chyběl implementační plán a politická vůle k realizaci.

Mgr. Berkovcová Jana 

Přeskočit na menu