Královéhradecký
kraj

Přeskočit na obsah



„Dálnice, vlaky či zdravotní péče. Je na čem pracovat“

Bývalý ředitel záchranky Královéhradeckého kraje MUDr. Jiří Mašek jako poslanec i hradecký zastupitel bojuje za dostavbu dálnic i za dlouhá léta očekávaný fotbalový stadion.

Jak vnímáte náš region, je u nás za poslední roky lépe?

Určitě ano, ale je to hlavně díky růstu ekonomiky České republiky, což se projevilo i v pozitivní hospodářské bilanci krajů. Při porovnání úspěšnosti jednotlivých krajů však opouštíme medailové pozice a propadli jsme se na páté místo. To úplně nesvědčí o koncepčním vedení kraje současnou koalicí.

Co považujete za největší úspěch?

Pro náš kraj je to zásadní urychlení dostavby dálnice D11 do Polska. Politici za ANO se svou dlouhodobou činností na krajské i celostátní úrovni spolupodíleli na tom, že se viditelně pohnula stavba dálnice od Hradce Králové směrem na Jaroměř. Podobně se s kolegy z Pardubického kraje zasazujeme o dostavbu dálnice D35, která by měla ulevit i přetížené dopravě v krajském městě.

Když jste přebírali hradecký magistrát, zněly pochybnosti ohledně projektu výstavby fotbalového stadionu.

Jak hodnotíte aktuální vývoj?

Naše obavy se ukázaly jako oprávněné a vynutily si úpravy projektu, nyní se však již soutěží dodavatel stavby. Pro současnou koalici ve vedení Hradce Králové je stadion jednou z nejvyšších priorit, kdy i přes velkou finanční zátěž pro město věříme, že multifunkční aréna bude přínosem pro celý kraj.

Na kraji ale zástupci ANO sedí v opozičních lavicích...

Tam jsme v jiné situaci než na městě, přesto se snažíme o konstruktivní krajskou politiku a podporujeme ty změny, které jsou v souladu s naším programem a jejichž odkládání by bylo ke škodě obyvatel našeho kraje.

Co je podle vás nejpalčivější problém, který je třeba řešit? Z mého pohledu je to doprava a zdravotnictví.

Zmínil jsem dálnici D11, ta by měla mít prioritu třeba před obchvatem Náchoda. D11 je stěžejní stavba, na kterou by měla navázat postupná realizace dalších silničních staveb. Také se chceme zaměřit na železniční dopravu v regionu. Současná infrastruktura neumožňuje zrychlit vlaky a nabídnout tak cestujícím jízdní doby srovnatelné nebo ještě lépe rychlejší, než když použijí auto.

Nelze přidat ani tolik potřebné nové vlaky, které by umožnily přímé spojení například Náchodska a Broumovska s krajským městem. A to i přesto, že se jen v našem kraji do železniční infrastruktury za poslední roky investovalo sedm miliard korun! Je třeba dotáhnout „změny na kolejích“ do konce, tak aby se investice zúročily ve prospěch konkurenceschopnosti železniční dopravy. Na železničních přejezdech bez závor stále umírají lidé a přitom právě doplnění světelné výstrahy o závory by mohlo mnohdy těmto nehodám zabránit. Královéhradeckému kraji navíc naprosto chybí pravidelné celoroční vlakové spojení se sousedním Polskem. Jednáme tak s ministerstvem dopravy o možnosti zavedení rychlíků na trase Pardubice – Hradec Králové – Náchod – Wroclaw. Došlo by tím také k navýšení počtu rychlých spojů mezi krajskými městy.

A zdravotnictví? Nemocnice Královéhradecka mají dostat jednu „střechu“. Návrh ale nemá podporu celé koalice, jaký na to máte názor?

Rozhodnutí bylo zatím odloženo, názory ve vedení kraje i ve zdravotním výboru se různí. Osobně jsem přesvědčen, že není na co čekat. Analýzy jsou již hotové. Víme, co je třeba řešit. Téma restrukturalizace péče ve stávajících krajských nemocnicích a s tím spojené řešení personální krize při zachování dostupnosti zdravotní péče, je dobře známé. Chybí však odvaha krajských radních rozhodnout se k účinným, ale v některých případech nepopulárním krokům. Pokus odsunout verdikt na nové vedení kraje je zjevný. Z mého pohledu jde o promarnění šance současné koalice úroveň zdravotnictví posunout dopředu, při shovívavém hodnocení jde o pokus o zakonzervování stávajícího stavu. Jenže i za zakonzervování bez přijetí zásadních opatření je neudržitelné.

Pokud by se vše povedlo, je možnost dosáhnout vyšších plateb od pojišťoven? Tedy být větším a silnějším hráčem na trhu, když bude jednat jedna velká společnost?

Ano, to je jeden z cílů připravované reformy krajského zdravotnictví. Silný hráč dokáže vyjednat se zdravotními pojišťovnami lepší podmínky než vedení jednotlivých nemocnic.

Na závěr ještě jednou k Hradci Králové – čekají město lepší zítřky?

Určitě ano. Je to důvod, proč jsme o podíl na řízení města usilovali. Nechceme zklamat důvěru voličů, kteří zvolili náš program. Jde však o běh na delší trať. Naší prioritou je nejpozději do dvou let ukončit územní plán, jehož tvorba se táhne od roku 2010. Je to jedna z našich zásadních priorit. Připravujeme akutní zásah formou dílčích oprav zdevastované Benešovy třídy, na které netrpělivě čekají místní obyvatelé. Půjde o opravy, které nenaruší další plánované etapy rekonstrukce ulice, jež odstartují nejdříve za dva až tři roky. Opravy by měly být zahájeny i na Velkém náměstí, na ně také naváže zásadní rekonstrukce. Je třeba vyřešit problematiku Letiště jako celku, která úzce souvisí s výstavbou takzvané severní tangenty. Dále již zmíněný fotbalový stadion, ZUŠ a řada dalších investičních akcí. Při rozhodování o plánovaných investicích je shoda všech koaličních partnerů ve vedení města a vnímáme i podporu ze strany většiny současné opozice.

Přeskočit na menu